Permalink : http://id.nii.ac.jp/1095/00001047/
食育の学習評価に「観点別学習状況の評価」の視点をとりこむことの可能性の検討(その2):「さかな丸ごと探検ノート」を教材とする授業実践での検討
利用統計を見る
File / Name | License |
---|---|
本文 |
![]() Creative Commons : 表示 - 非営利 - 改変禁止 |
![]() |
|
オープンアクセス
|
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
![]() |
タイトル(英) | Considering evaluation of learning status per viewpoint in the overall evaluation of Shokuiku programs, using the workbook (second report): the ABC’s of Fish, A Holistic View |
---|---|
アイテムタイプ | 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper |
言語 | 日本語 |
キーワード |
食育, さかな丸ごと食育, 観点別学習状況の評価, 小中学校 |
キーワード(英) | Shokuiku, food and nutrition education, evaluation of learning status per viewpoint, Shokuiku from a holistic view on fish, humans and the environment, elementary and junior high school students |
著者 |
上原 正子
/ ウエハラ マサコ
林 紫 / ハヤシ ユカリ 伊與田 敬子 / イヨダ タカコ 丸山 真奈美 / マルヤマ マナミ 足立 己幸 / アダチ ミユキ |
抄録 |
目的:著者らが先行研究によって作成してきた『さかな丸ごと探検ノート』を活用した食育の指導案を,食育の領域である5つの観点別学習状況の評価枠を基に修正した指導案(以下,修正指導案)を用いて授業を実践し,学習者が食育の学習目標に近づくことができるのか,学習評価基準に沿った評価が得られるのかを検討し,5つの観点別学習状況の評価枠が適切であるかを明らかにすること.ならびに,評価に用いた振り返りシート等を自己評価票としてまとめ,食育の評価資料として活用できるかを検討すること. 5つの観点とは「『食』への関心・意欲・態度」「生活者としての思考・判断・表現」「生活を創意工夫する能力」「『食』に関する技能」「『食』についての知識・理解」である.
方法:(1)著者らが先行研究で作成した指導案を,①教科等の学習目標の評価の検討,②食育の学習目標の設定,③ 5 つの観点別学習状況の評価の検討,④評価の基準の設定,⑤展開の手順で修正し,修正指導案を作成した. (2)修正指導案を用いて授業を実践し,振り返りシート等を用いて学習者の評価と支援者の授業評価を行った.授業は著者のうち栄養教諭3名が所属または担当している愛知県内3小学校と1中学校において実践した. 結果:修正指導案を用いた授業実践はどの授業でも,各学習目標に近づく子どもの姿を窺い知ることができるものであり,さらに学習評価基準の評価が可能なものであることが明らかになった.このことにより,5つの観点別学習状況の評価枠をもとにした学習評価基準の設定が可能であること,食育の学習目標と評価,教科等の学習目標と評価を融合させた学習評価基準が授業の評価を明らかにする可能性があることが示唆された.同時に,振り返りシート等の記述内容を学習評価基準の視点で整理した自己評価票が食育の評価資料として活用できることが示唆された. Purpose: We practice to use by a precedent study based on an evaluation frame of the learning situation according to the point of view of five a modified teaching plan for shokuiku to use “the ABC’s of Fish, A Holistic View”, and a learner can approach the learning aim of shokuiku whether the evaluation along the learning evaluation standard is provided, and clarify whether an evaluation frame of the learning situation according to five points of view is appropriate. And gather up as a self-evaluation, and examine it whether can utilize it as an evaluation document of shokuiku. Five points of view are “interest, will, manner about to the meal” “thought, judgment, expression as the dweller” “ability to inventive idea of life” “skill about the meal” “knowledge and understanding about the meal” Method: (1) We made that we revised a precedent study in a procedure of the setting, ① subjects and made a correction teaching plan, ② setting the learning aims shokuiku, ③ five of the learning aim of the examination, ④ setting of the evaluation, ⑤ development. (2) We practiced a class using a modified teaching plan and we performed the evaluation of the learner and the class evaluation of the supporter using seats. Three nutrition teachers practiced the class among authors in position or 3 elementary schools and 1 Junior High School in Aichi in charge of. Result: The class practice using the modified teaching plan could learn the figure of the child that any class got closer to each learning target, and it became clear that the evaluation of the learning evaluation standard was possible. It was suggested, setting of the learning evaluation standard that according to five points of view being possible, a learning aim of shokuiku and an evaluation, the subject fuse might clarify the evaluation of the class. It was suggested that we could utilize the self-evaluation that it was back, arranged the description contents such as seats in the viewpoint of the learning evaluation standard as an evaluation document of shokuiku. |
雑誌名 | 名古屋学芸大学健康・栄養研究所年報 |
雑誌名(英) | Annual Report of Institute of Health and Nutrition, Nagoya University of Arts and Sciences |
号 | 8 |
ページ | 25 - 47 |
発行年 | 2016-12 |
出版者 |
名古屋学芸大学健康・栄養研究所
|
ISSN |
18821820
|
関連サイト |
名古屋学芸大学健康・栄養研究所
|
リンク |
食育の学習評価に「観点別学習状況の評価」の視点をとりこむことの可能性の検討‐「さかな丸ごと探検ノート」を教材とする授業をもとに‐
|