【目的】
幼児とその母親のための朝食共食プログラムを開発、実施し、その形成的評価を行うことを目的とした。
【方法】
2017年8 月、9 組の3 ~ 6 歳児とその母親を対象に「簡単に作れるカラフル朝食で、家族で食事を楽しむ」ことをテーマとしたプログラムを実施した。プログラムは2 回に分けて実施した。1 回目は主食・主菜・副菜を揃えることの重要性を理解し、母親と児にとっての適量を知ることを学習目標とした。内容は「3・1・2 弁当箱法」を教材としたセミナーを実施した。2 回目は朝食の大切さを理解し、朝食を家族で楽しく食べる意欲を高めること、負担の少ない調理法を知ることを学習目標とした。内容は親子で作るカラフル朝食の調理実習を行った。プログラムの中で母親に対し、3 回の自記式質問紙調査を行った。プログラム実施後、形成的評価を行った。
【結果】
9 名中6 名の母親は子どもにとっての適量を知らなかったが、プログラムを通して母親は、朝食の大切さやバランスのよい食事の組み合わせ、自分と児にとっての適量を理解することができた。また、今後の食生活において実践する意欲が高まった。
【考察】
開発したプログラムは母親の朝食摂取への理解を深め、実践へと導く可能性を有することが示された。また、調理への参加や楽しい共食の時間を通して、食べる意欲の高まった児の姿は、母親に共食の大切さへの気づきを与えたことから、親子で食事を楽しむことを支援する内容であったと考えられた。一方で、母親が講義等に集中できる環境を整える工夫の必要性が示された。
Objectives: The aim of this study was to devise, implement, and assess mother-child breakfast programs for promoting family meals by teaching the mothers to make quick, easy, and colorful meals for breakfast.
Methods: Nine mothers with children aged 3 to 6 years participated in two nutrition programs conducted in August 2017. The educational goals of the first program were to help the mothers understand the importance
of preparing well-balanced meals comprising a staple food, main dish, and side dish, and to teach them the proper amounts of food for both mothers and children. The program materials were based on the “3-1-2 Lunch
Box Magic Method.” The goals of the second program were to help the participants understand the nutritional importance of breakfast, to encourage them to enjoy breakfast with their family, and to teach them how to cook
a quick and easy breakfast. A formative assessment was conducted based on data gathered from three self-report questionnaires answered by the participants.
Results: Although 6 of the 9 participants had not known the appropriate amount of food for breakfast for their children prior to participating in the study, the two programs taught them the importance of preparing and eating an optimal quantity of a well-balanced breakfast for both mothers and children, and encouraged them to adopt a more balanced diet overall.
Conclusion: This study shows that the programs we developed were effective in mothers assimilating their knowledge about a balanced intake of breakfast and improving their daily diet. Such programs as allow infants to enjoy eating the meal together with their mothers can also give nutritional support to those who have infants and children, because their infants’ big smiles show them the significance of eating family meals.
雑誌名
名古屋学芸大学健康・栄養研究所年報
雑誌名(英)
Annual Report of Institute of Health and Nutrition, Nagoya University of Arts and Sciences