ログイン
言語:

WEKO3

  • トップ
  • ランキング
To
lat lon distance
To

Field does not validate



インデックスリンク

インデックスツリー

メールアドレスを入力してください。

WEKO

One fine body…

WEKO

One fine body…

アイテム

  1. 紀要
  2. 名古屋学芸大学
  3. 名古屋栄養科学雑誌
  4. 第6号

2年制栄養士専門学校における「高校新卒」と「それ以外」の社会人基礎力 ―N専門学校の事例―

https://doi.org/10.15073/00001533
https://doi.org/10.15073/00001533
cb61d507-e9fe-4d4d-ab6e-b3fa826b25f9
名前 / ファイル ライセンス アクション
njns6_03.pdf 本文 (688.0 kB)
license.icon
Item type 紀要論文 / Departmental Bulletin Paper(1)
公開日 2021-04-23
タイトル
タイトル 2年制栄養士専門学校における「高校新卒」と「それ以外」の社会人基礎力 ―N専門学校の事例―
タイトル
タイトル Basic social skills of recent high school graduates and older students at a two-year nutrition vocational school: A case study
言語 en
言語
言語 jpn
キーワード
主題Scheme Other
主題 2年制栄養士専門学校
キーワード
主題Scheme Other
主題 社会人基礎力
キーワード
主題Scheme Other
主題 学習目標
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 two-year nutrition vocational school
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 basic social skills
キーワード
言語 en
主題Scheme Other
主題 learning goals
資源タイプ
資源タイプ識別子 http://purl.org/coar/resource_type/c_6501
資源タイプ departmental bulletin paper
ID登録
ID登録 10.15073/00001533
ID登録タイプ JaLC
著者 加藤, 直子

× 加藤, 直子

WEKO 1015

加藤, 直子

ja-Kana カトウ, ナオコ

Search repository
安達, 内美子

× 安達, 内美子

WEKO 582

ja 安達, 内美子
ISNI

ja-Kana アダチ, ナミコ

en Adachi, Namiko

Search repository
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 【目的】2 年制栄養士専門学校の特色は、年齢や経歴が多様な学生が在籍しているケースが多いことである。本研究では、「高校新卒」と「それ以外」の社会人基礎力の違いを明らかにすることを目的とした。
【方法】2017年2 月、N専門学校1 年生(14名)を対象にフォーカスグループインタビューを実施し、その結果と社会人基礎力(12項目)を基に質問紙を作成した。2017年4 月、N専門学校1 年生65名に質問紙調査を実施した。「高校新卒」と「それ以外」に分け、社会人基礎力の比較を行った。
【結果】65名中「高校新卒」群は46名、「それ以外」群は19名だった。社会人基礎力について、自分が“現在必要な力”は、「高校新卒」群と「それ以外」群に有意差は見られなかった。“現在できる力”は、主体性、計画力、創造力について、「それ以外」群は「高校新卒」群と比べて有意に点数が高かった。傾聴力については、「高校新卒」群は「それ以外」群と比べて有意に点数が高かった。
【結論】教育者はこれらを認識し、学びの場を作ることが、多様な学生の自己実現の可能性を高めることにつながると考えられた。
抄録
内容記述タイプ Abstract
内容記述 Objective: Two-year nutrition vocational schools are characterized by having students of various ages and backgrounds. This study aimed to clarify differences in basic social skills between recent high school graduates and older students.
Methods: A questionnaire was developed based on the results of a focus group interview with 14 first-year students at Vocational School N conducted in February 2017 as well as 12 items from a basic social skills questionnaire recommended by the Ministry of Economy, Trade and Industry. The questionnaire survey was conducted with 65 first-year students at the same school in April 2017. The results were analyzed to investigate differences in basic social skills between recent high school graduates and older students.
Results: There were 46 recent high school graduates and 19 older students. For basic social skills, no significant difference was noted in “what you require at present” between the two groups. However, for “what you can do at present,” the scores on questions about subjectivity, planning ability, and creativity were significantly higher for older students than for recent high school graduates. Scores on the ability to listen attentively were significantly higher for recent high school graduates than for older students.
Conclusion: Efforts based on the results described above at educational facilities would lead to improved self-realization among a diverse student body.
書誌情報 名古屋栄養科学雑誌
en : Nagoya Journal of Nutritional Sciences

号 6, p. 23-35, 発行日 2020-12-25
出版者
出版者 名古屋学芸大学管理栄養学部
ISSN
収録物識別子タイプ ISSN
収録物識別子 21892121
戻る
0
views
See details
Views

Versions

Ver.1 2023-06-20 13:15:15.313193
Show All versions

Share

Mendeley Twitter Facebook Print Addthis

Cite as

エクスポート

OAI-PMH
  • OAI-PMH JPCOAR 2.0
  • OAI-PMH JPCOAR 1.0
  • OAI-PMH DublinCore
  • OAI-PMH DDI
Other Formats
  • JSON
  • BIBTEX

Confirm


Powered by WEKO3


Powered by WEKO3